project biomimicry

 

probleem

Wij hebben ons verdiept in een probleem dat helaas steeds groter; de opwarming van de aarde, en het dus steeds warmer wordende weer. Er is koelte nodig. Maar al die airco kost handen vol energie. Het is dus heel dringend dat daar een oplossing voor wordt gevonden want anders kunnen we over een paar honderd jaar niet meer op de aarde leven omdat het te warm is en het hele ecosysteem overhoop wordt gegooid.  

vooronderzoek

we hebben onderzocht welken gebouwen er al bestaan en op wat ze gebaseerd zijn.

ideeën

We willen dat we in een duurzamere wereld leven waar geen milieuvervuiling meer is. Waar de aarde weer is afgekoeld.  

En om daar alvast een stap naar te zetten hebben wij er alles aan gedaan om zo duurzaam mogelijk voor verkoeling te zorgen. Geïnspireerd op de bloed doorloop van olifanten en de water omvang van de Alocasia plant.      

                                      

 Het zou voor verkoeling moeten zorgen door dat enorme blad op het dak, door die buizen en door de witte kleur. Het blad zorgt niet alleen voor schaduw, hij vangt ook het regenwater op en geleidt het koele water door de buizen in de tent. Verder zijn de muren wit, omdat wit warmte (van de zon) afstoot. En zo is het water blad ontstaan. 

eindproject

ons idee is een strand huis die een blad als dak heeft en daar mee water op slaat en het blad veroorzaakt schaduw voor verkoeling, net als de bomen in het bos die schaduw geven aan kleinere organismes, en omdat de aarde opwarmt en dan kan je wel wat extra schaduw en koelte gebruiken in de toekomst. En aangezien er ook veel zon is zetten we er ook zonnepanelen folie op het blad zodat het regen water nog steeds over het blad naar beneden kan glijden waar het door buizen stroomt (in de strandtent) en het koele regenwater kan op die manier ook voor verkoeling zorgen, maar ook kan er met het  blad door de zon energie op gewekt worden voor bijvoorbeeld de waterzuivering, op dezelfde manier als planten zonlicht opvangen en gebruiken voor eigenlijk alles. En op veel plaatsen is ook water tekort en door het water opvangen en op te slaan, net als een vetplant, een kameel en een heleboel anderen organismes, heb je eigenlijk altijd water. 

Project energieke toetjes

De opdracht van deze periode vond ik een stuk moeilijker dan de vorige. De opdracht was om de restenergie van een toetjesbedrijf te gebruiken voor de directe omgeving...

We zijn begonnen met vooronderzoek - wat is restenergie eigenlijk en waar kun je het allemaal voor gebruiken?

Daarna zijn we op zoek gegaan naar oplossingen en in onderstaande foto kan je het proces dat we gevolgd hebben zien.

 

Stap 1: bij deze stap hebben we gekeken naar wat het probleem en de opdracht is. De opdracht in onze eigen woorden was: "de energie die vrijkomt bij het maken van een toetje gebruiken voor de directe omgeving".

Stap 2: hier hebben we veel ideeën verzonnen en daar heeft ieder 3 van zijn /haar eigen ideeën een schets van gemaakt

Stap 3: we hebben 3 van onze ideeën uitgewerkt en daarvan 2 samengevoegd

Stap 4: we hebben van onze 2 samengevoegde ideeën een schets gemaakt in Minecraft

Stap 5: we hebben gekeken naar wat er nog beter kon en een zwemvijver aan het idee toegevoegd

Stap 6: hier presenteerden we het filmpje van ons eindproduct

FILMPJE

https://screenrec.com/share/TZlGoI2xYq

Reflectie

Bij het vorige project heb ik opgeschreven wat ik moeilijk vond: presenteren - doordat het nu online was in de vorm van een filmpje vond ik het minder spannend. In mijn eentje een opdracht doen vond ik nu nog moeilijker, omdat je online minder goed kan afstemmen, of even kort overleggen of vragen. Dit vond ik vooral moeilijk in het vooronderzoek. Ik vind de ontwerpfase het leukst.

 

 

 

Treasurehunt voor de nieuwe 1e klassers.

Opdracht

De opdracht was  om  de nieuwe 1e klassers op een leuke, interactieve manier kennis te laten maken met de verschillende vakken en elkaar, door middel van een treasurehunt (speurtocht/ escaperoom). Je kon kiezen met je groepje voor 6 vakken : wiskunde, kunst, biologie, aardrijkskunde, geschiedenis en Engels. Wij kozen voor aardrijkskunde. 

De treasurehunt

Het thema van de treasurehunt is Olympische Spelen. Het verhaal is dat de conciërge de fakkel van de Spelen is kwijtgeraakt. De fakkel is in stukken over de lokalen verdeeld. Hij heeft geen tijd om zelf op zoek te gaan naar de stukken, dus hij wil graag dat de nieuwe eersteklassers dit voor hem doen. Zonder de fakkel kunnen de Olympische Spelen niet van start gaan. 

Vooronderzoek

In het vooronderzoek hebben we onderzocht wat een treasurehunt is. Verder hebben we ook nog een interview bij de aardrijkskunde leraar/lerares afgenomen over wat de nieuwe eersteklassers gaan leren in het eerste jaar. En we hebben gekeken naar de 6 montessori karakteristieken. Op basis daarvan hebben we ons eindproduct bedacht.

Concepten

We hebben eerst een aantal ideeën bedacht en uitgewerkt. Voorbeelden van een aantal ideeën die we hadden zijn: 

- Op een wereldbol komen steeds een reeks lichtjes tevoorschijn, en de nieuwe leerlingen moeten dan de reeks onthouden. De eerste letters van de landen waar de lichtjes kwamen vormen een woord. 

- Het gebruiken van het Digibord om een opdracht of oplossing op te zetten.

Afstand vanaf Amsterdam.  Briefjes met steden en met afstanden in km tot Amsterdam, bv 5 combinaties die ze moeten maken en als het goed is dan krijgen ze een codeletter. Dit kunnen we ook met meerdere kleine spelletjes doen zodat ze uiteindelijk echt een codewoord krijgen.

Eindproduct

Om tot een eindproduct te komen hebben we ervoor gekozen om een combinatie te maken van de ideeën die we hadden, met in ons achterhoofd dat het uitvoerbaar moest zijn en dat het in 10 minuten opgelost moet kunnen worden door de deelnemers. We hebben een grote wereldkaart gemaakt met lampjes en vlaggetjes van de landen. Bij die lampjes en vlaggetjes hoort een vraag over dat land. De antwoorden zijn getallen die bij elkaar leiden tot een simpele code. Met die cijfercode kunnen de deelnemers een kluisje openen waarin een stukje van de fakkel zit. 

Zie hieronder een aantal foto's

 

 

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb